Owczarek szetlandzki

Historia

Pochodzi z wysp p├│┼énocnej Szkocji i jest pomniejszon─ů kopi─ů d┼éu┬şgow┼éosego collie. Wywodzi si─Ö od miejscowych owczark├│w, kt├│re krzy┼╝owano z psami p├│┼énocy. Rasa zosta┼éa oficjalnie uznana w roku 1919. Zadaniem tego owczarka by┼éo prowadzenie stada, pilnowa┼é te┼╝ domu i gospodarstwa oraz t─Öpi┼é gryzonie.

Cechy psychofizyczne

Wzrost: pies 36-40 cm, suka 34-38 cm; masa cia┼éa: 5-10 kg. Jest to silny, m─ůdry, pi─Ökny i ┼éatwy w prowadzeniu pies. Cechuje go wy┬şsoka inteligencja, nieufno┼Ť─ç do obcych, pop─Öd do str├│┼╝owania, ci─Ö┬şto┼Ť─ç, odwaga, czujno┼Ť─ç, samodzielno┼Ť─ç, zdolno┼Ť─ç do przejawiania w┼éasnej inicjatywy, wierno┼Ť─ç, bezgraniczne przywi─ůzanie do opieku┬şna i cz┼éonk├│w rodziny, odwaga, wra┼╝liwo┼Ť─ç, przywi─ůzanie do w┼éasne┬şgo terytorium, tolerancja do innych zwierz─ůt. Potrafi si─Ö koncentro┬şwa─ç na wykonywaniu polece┼ä wychowawcy, jest r├│wnie┼╝ weso┼éym i skorym do zabawy czworonogiem.

Przeznaczenie

Owczarek szetlandzki by┼é pierwszym psem w Europie wykorzysty┬şwanym do prowadzenia stada. Pomimo skromnych warunk├│w fi┬şzycznych, jest w stanie kontrolowa─ç bardzo liczne stado. Z up┼éywem czasu i rozwojem cywilizacji pierwotna profesja tego psa uleg┼éa stop┬şniowo zanikowi, dlatego musia┼é si─Ö przekwalifikowa─ç, by dalej wier┬şnie s┼éu┼╝y─ç cz┼éowiekowi. Niew─ůtpliwie pomog┼éa mu w tym jego uro┬şda, nieskomplikowany charakter oraz zdolno┼Ťci przystosowawcze. Ze wzgl─Ödu na wygl─ůd i wiele cech pozytywnych bardzo szybko znalaz┼é uznanie w Europie, a tak┼╝e poza jej granicami. Poniewa┼╝ jest ┼éagod┬şny, mi┼éy, towarzyski i niek┼éopotliwy, pozyska┼é sobie wielu zwolenni┬şk├│w. Wspaniale czuje si─Ö w rodzinie z dzie─çmi, do kt├│rych si─Ö szybko przywi─ůzuje, zawiera przyja┼║nie, otacza je mi┼éo┼Ťci─ů i troskliw─ů opiek─ů, a ┼╝e potrzebuje du┼╝o ruchu, najm┼éodsi domownicy na pewno mu go zapewni─ů. Nie trzeba przy tym kontrolowa─ç jego poczyna┼ä, albo┬şwiem nie wyrz─ůdzi m┼éodszemu cz┼éonkowi ÔÇ×stada” krzywdy, nato┬şmiast nam pozwoli na zaj─Öcie si─Ö w tym czasie w┼éasnymi sprawami.

W┼éa┼Ťciciele dom├│w jednorodzinnych mog─ů wykorzysta─ç tego odwa┼╝┬şnego i czujnego owczarka do pilnowania obej┼Ťcia. Szybko zidentyfiku┬şje obcego, o czym powiadomi nas szczekaniem, lecz nie jest w stanie za┬ştrzyma─ç ewentualnego napastnika. Ma wszelkie predyspozycje, by prze┬şbywa─ç stale na dworze, ale tej chodz─ůcej pi─Ökno┼Ťci nie przystoi mieszka─ç w kojcu, bowiem tylko dom to dla niego odpowiednie miejsce. Poza tym jest do tego stopnia oddany swojemu panu, ┼╝e nie odst─ůpi go na┬şwet na krok, dlatego odizolowanie od domownik├│w by┼éoby powa┼╝nym b┼é─Ödem. Nadaje si─Ö dla os├│b prowadz─ůcych aktywny tryb ┼╝ycia, sam r├│wnie┼╝ potrzebuje si─Ö wybiega─ç na wolnej przestrzeni. W wyprowadza┬şniu go na spacer mog─ů nas wyr─Öcza─ç dzieci, po odpowiednim wychowa┬şniu bowiem b─Ödzie im pos┼éuszny, niezale┼╝nie od miejsca, w kt├│rym si─Ö znajdzie. Mo┼╝na go puszcza─ç do wsp├│lnych zabaw z psimi bra─çmi, po┬şniewa┼╝ nie wchodzi z nimi w konflikty, nie ma te┼╝ sk┼éonno┼Ťci do b├│jek. Utrzymanie jego nie jest drogie. Zabiegi higieniczne te┼╝ nie s─ů uci─ů┼╝li┬şwe, wystarczy go raz w tygodniu dok┼éadnie wyszczotkowa─ç. Jego pan powinien by─ç wyrozumia┼éy, delikatny w post─Öpowaniu, opanowany, ale konsekwentny. Nie b─Ödzie on szcz─Ö┼Ťliwy w ha┼éa┼Ťliwym domu, gdzie lu┬şdzie ┼╝yj─ů obok siebie.

Edukacja

Owczarek ten, pomimo wrodzonej mi┼éo┼Ťci do cz┼éowieka, ch─Ötnie si─Ö podporz─ůdkuje, ale dopiero po spe┼énieniu pewnych warunk├│w. Przecie┼╝ trzeba pami─Öta─ç, ┼╝e jego wysoka inteligencja nie oznacza, ┼╝e wsp├│┼é┼╝ycie z domownikami u┼éo┼╝y si─Ö samo, poniewa┼╝ nie kieruje si─Ö rozumem, lecz instynktami, kt├│re nakazuj─ů mu takie, a nie inne za┬şchowanie. Nie rozumie on ludzkiej organizacji ┼╝ycia, nie obchodz─ů go te┼╝ nasze prawa i normy moralne, dlatego obowi─ůzkiem ka┼╝dego wychowawcy jest wskazanie mu w┼éa┼Ťciwej drogi, w├│wczas osi─ůgnie┬şmy to, na czym najbardziej nam zale┼╝y – ┼╝ycie w pe┼énej harmonii z tym pi─Öknym i wra┼╝liwym czworonogiem. Do osi─ůgni─Öcia tego ce┬şlu istnieje tylko jedna droga – wychowanie zgodne z normami ludz┬şkiego wsp├│┼é┼╝ycia, a tego nie osi─ůgnie si─Ö bez nak┼éadu pracy. Aby wy┬şci─ůgn─ů─ç z psa co najlepsze, trzeba wiele wysi┼éku, samozaparcia i co┬şdziennej, ┼╝mudnej pracy. Ten pies nie mo┼╝e by─ç pozostawiony same┬şmu sobie, raczej pragnie nadzoru ze strony przewodnika i dobrze si─Ö czuje pod jego rozkazami. Je┼Ťli rozpoczniemy wychowywanie szcze┬şni─Öcia, w przysz┼éo┼Ťci nie b─Ödziemy mieli problem├│w z psem doros┼éym.

Natura obdarzy┼éa go cechami pozwalaj─ůcymi ┼éatwo zaadaptowa─ç si─Ö w rodzinnej spo┼éeczno┼Ťci, dlatego praca z nim przyniesie nam wiele rado┼Ťci, poniewa┼╝ codziennie b─Ödzie robi┼é post─Öpy. Powinien zna─ç swoje miejsce tak w mieszkaniu, jak i w rodzinie. Nie mo┼╝e by─ç tak, ┼╝e po┼éo┼╝y si─Ö w przej┼Ťciu i trzeba b─Ödzie go ┼éaskawie omija─ç, sam powinien wiedzie─ç, ┼╝e przeszkadzanie komukolwiek z rodziny jest nie┬şw┼éa┼Ťciw─ů norm─ů i tego robi─ç mu nie wolno. Nie powinni┼Ťmy go roz┬şpieszcza─ç, cho─ç niejednokrotnie trudno jest si─Ö oprze─ç jego przymilne┬şmu zachowaniu. Musi wiedzie─ç, kiedy jest czas na zabaw─Ö, kiedy na pieszczoty, kiedy na obowi─ůzki. W czasie wychowywania nale┼╝y za┬şchowa─ç delikatno┼Ť─ç, wyrozumia┼éo┼Ť─ç i czu┼éo┼Ť─ç. Ten pies nie ma sk┼éon┬şno┼Ťci do buntu czy niepos┼éusze┼ästwa, ale jego samodzielno┼Ť─ç nakazu┬şje mu pewne zachowania w okre┼Ťlonych sytuacjach, wi─Öc wychowaw┬şca powinien zrozumie─ç jego intencje i ┼éagodnie ÔÇ×wyt┼éumaczy─ç” mu, ┼╝e oczekuje od niego zachowa┼ä zgodnych z normami obowi─ůzuj─ůcymi w ÔÇ×stadzie”. Szybko zrozumie, ┼╝e przewodnik ma prawo mu rozkazy┬şwa─ç, za┼Ť on obowi─ůzek wykonywa─ç jego polecenia. Dobrze wychowa┬şny nie musi by─ç szkolony, cho─ç mu to nie zaszkodzi. Nie powinni┼Ťmy prowadzi─ç nauczania szablonowego, lecz raczej w formie zabawowej. Na pewno powinni┼Ťmy nauczy─ç przychodzenia do nogi.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.